skip to Main Content

Hvor langer tid tager SEO?

SEO virker – dét findes der utallige eksempler på. Det kan dog være en større udfordring end som så at svare på, hvor lang tid SEO tager. Det afhænger nemlig af en række faktorer og kan desuden variere fra projekt til projekt.

Lad os med det samme slå én ting fast; SEO virker ikke med det samme. Faktisk kan det tage mange uger, måneder og sågar år, inden man opnår de ønskede resultater, hvorfor man ikke skal satse alt på søgemaskineoptimering, hvis man ønsker at skabe resultater her og nu. SEO er en langsigtet markedsføringsstrategi, hvorfor det med fordel kan fungere som et supplement til andre markedsføringsformer. Google Ads og SEO kan for eksempel kombineres.

SEO tager tid og kræver ressourcer (men er pengene værd)

Side 1 placeringer er noget, som alle hjemmesideejere og virksomhedsejere drømmer om. Når man er synlig i søgeresultaterne, vil man nemlig opnå en masse branding, trafik og formentlig også salg, som er guld værd. Desværre kommer synligheden ikke af sig selv. Det kan derimod tage rigtig lang tid, koste mange penge og på alle mulige måder være en hård opgave, men det vil ofte være det hele værd i sidste ende.

SEO kaster ikke resultater af sig med det samme. Ofte vil der som bekendt gå flere uger og måneder, inden man begynder at mærke effekten af det målrettede arbejde. Går alting op i en højere enhed, så vil man stille og roligt bevæge sig opad i søgeresultaterne og dermed opnå øget synlighed og trafik. Selvom al fremgang bør værdsættes, så er det en kendsgerning, at man helst skal være synlig på side 1, hvis det for alvor skal rykke noget. De færreste brugere klikker sig nemlig videre til side 2 og 3. Hvor svært det reelt er at opnå en side 1 placering kan variere betydeligt fra søgeord til søgeord. Dette vil vi komme meget mere ind på i et af de senere afsnit.

Disse faktorer har indflydelse på hastigheden

Hvor lang tid tager SEO? Dét findes der naturligvis ikke ét konkret svar på. Vi vil dog gerne gøre dig klogere på, hvilke faktorer der har indflydelse på hastigheden. Med denne viden i baghovedet har man mulighed for at fremskynde processen. Som udgangspunkt vil hastigheden afhænge af følgende:

  • Platform
  • Konkurrencesituation
  • Sidens aktuelle tilstand
  • Risikovillighed
  • Budget

Platform

Dit valg af platform har ikke kun indflydelse på, hvor godt din hjemmeside konverterer. Det har også indflydelse på, hvor godt din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne. Flere undersøgelser har nemlig vist, at langt fra alle platforme er lige søgemaskinevenlige. For eksempel forårsager nogle platforme duplicate content problemer, mens det med andre platforme ikke er muligt at udfylde vigtige ting som sidetitler og metabeskrivelser. Vi hjælper dig gerne med at vælge den helt rigtige platform, hvis du ønsker at skabe de bedste forudsætninger for at få succes med søgemaskineoptimering. Vi har kendskab til de fleste platformes fordele og ulemper.

Konkurrencesituation

Hvor lang tid SEO tager afhænger selvfølgelig også af konkurrencesituationen.

I dag er SEO så udbredt, at man vil være tvunget til at tage kampen op mod en masse konkurrerende virksomheder, uanset hvilken branche man går ind i. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at nogle brancher er mere konkurrenceprægede end andre. Inden for enhver branche vil der være en masse interessante keywords at tage fat på. Du vil i den anledning opleve, at nogle keywords er sværere at ranke på end andre. For eksempel er det grundet en intens konkurrencesituation svært at ranke på søgeord som kviklån, casino, tøj og møbler. Det er i de fleste tilfælde heldigvis muligt at finde frem til nogle mindre konkurrenceprægede, men værdifulde, søgeord. Det kræver blot en grundig søgeordsanalyse.

Sidens aktuelle tilstand

Dernæst er det værd at kigge på sidens aktuelle tilstand. Her kigges der på, hvor godt hjemmesiden er optimeret lige nu og her. Er der ikke tidligere blevet brugt tid og ressourcer på søgemaskineoptimering, så venter der en svær opgave. Har hjemmesiden allerede en masse indhold, indgående links og en fornuftig autoritet, så ser sagen noget anderledes ud. Det er uden tvivl nemmere at opnå attraktive placeringer, hvis virksomheden tidligere har beskæftiget sig med søgemaskineoptimering. Det er altså ikke uden betydning, om hjemmesiden er helt ny og uden indhold, eller om hjemmesiden er fem år gammel og indeholder tonsvis af velskrevne og optimerede tekster.

Risikovillighed

SEO kan gribes an på rigtig mange forskellige måder, hvor nogle måder er mere risikable end andre. Er man villig til at løbe en stor risiko, vil det ofte være muligt at skabe hurtige resultater. For eksempel vil man kunne gribe den eksterne linkbuilding an på en mere aggressiv måde end normalt, ved for eksempel at køre hårdt på med eksakte ankertekster e.l. Dette kan dog give bagslag, hvorfor man bør overveje nøje, hvor meget man er villig til at satse. Vi arbejder glædeligt med både risikovillige og mindre risikovillige virksomheder. Det er dog vigtigt at forstå, at søgemaskineoptimering er en langsigtet disciplin, hvor resultaterne først viser sig efter noget tid.

Budget

Slutteligt har budgettet – altså den økonomiske del – også noget at sige. Det forholder sig nemlig helt logisk sådan, at jo mere energi der bliver lagt i projektet, desto hurtigere vil man kunne spore effekten. Ønsker du derfor, at det skal gå hurtigt, skal du som udgangspunkt være villig til at lægge en større investering. Vi kan under alle omstændigheder finde en løsning, som passer til dit budget.

Kan man få SEO til at gå hurtigere?

Ja, det kan man som udgangspunkt godt. Det kræver dog, at man er villig til enten at bruge mere tid eller flere penge, da det kræver ressourcer at fremskynde processen. Som regel vil det være muligt at opnå hurtigere resultater ved at bruge ressourcer på følgende:

  1. foretaget en søgeordsanalyse og brug denne i dit videre arbejde
  2. Få hastighedsoptimeret din hjemmeside
  3. Få skrevet gennemarbejdede og optimerede tekster til din hjemmeside
  4. Få bygget stærke og relevante links til din hjemmeside

Vi kan hjælpe med al ovenstående.

Kim Jørgensen

Artiklen er skrevet af Kim Jørgensen, som er ejer og Head of SEO her hos SearchMore. Kim har mere end 10 års erfaring med Søgemaskineoptimering og WordPress.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top