skip to Main Content

Hvad koster SEO?

Ovenstående spørgsmål er svært, men ikke umuligt, at besvare. Det er ikke desto mindre en kendsgerning, at prisen afhænger af mange faktorer. Af følgende grund er det ikke muligt at slynge en pris ud uden at have kendskab til opgavens omfang og kundens forventninger. Vi vil om ikke andet gerne give dig et bud på din opgave, ifald du søger professionel hjælp til søgemaskineoptimering.

Selvom prisen ikke er alt, så har vi fuld forståelse for, at vores potentielle kunder gerne vil vide, hvad SEO koster, idet de fleste virksomheder skal tage hensyn til et fastlagt markedsføringsbudget. Faktum er dog, at de fleste virksomheder har råd til SEO i et eller andet omfang. Her på siden vil vi forsøge at gøre dig klogere på, hvad det koster at outsource søgemaskineoptimering til et bureau.

SEO dækker bredt

SEO er ikke bare SEO. Inden for søgemaskineoptimering kan man nemlig arbejde med både intern og ekstern linkbuilding, hastighedsoptimering og meget, meget mere. I første omgang skal man derfor gøre sig nogle overvejelser om, hvorvidt man vil outsource det hele, eller om man for eksempel kun vil hyre et bureau til at tage sig af den eksterne linkbuilding. Man kan sagtens varetage en del af arbejdet in-house og outsource resten. Den ene mulighed udelukker nemlig ikke den anden.

En anden vigtig faktor er, hvor godt din hjemmeside er optimeret på nuværende tidspunkt. Nogle hjemmesider er allerede spækket med godt indhold og interne links, mens andre hjemmesider først lige er gået i luften og ikke indeholder mere end en kort forsidetekst. Hjemmesidens nuværende tilstand har med andre ord stor indflydelse på, hvordan man skal gribe optimeringsarbejdet an, og derfor også hvor meget det vil komme til at koste.

SEO vil altid være en investering

SEO er en investering – og typisk en langsigtet en af slagsen. Du skal derfor ikke forvente, at det vælter ind med trafik og salg fra dag 1. Ønsker du at se resultater her og nu, vil søgemaskineoptimering ikke være det mest oplagte valg. Tænker du mere langsigtet, så kan du med al sandsynlighed gennemskue, hvorfor der kan være god idé i at investere i denne form for markedsføring.

SEO virker som bekendt ikke nu og her, men når optimeringen efter xx måneder eller år begynder at kaste resultater af sig, så vil man helt sikkert takke sig selv for at give det en chance. Der er nemlig ofte mulighed for at tjene investeringen hjem mange gange, hvis man er tålmodig og bevarer troen på et solidt langsigtet afkast. Drømmer du derfor om at skabe en sund forretning, som også skal præstere et godt resultat om 5, 10 og 20 år, så bør du ikke undervurdere værdien af søgemaskineoptimering. SEO kan sjældent stå alene, men bør bestemt heller ikke nedprioriteres. I takt med at både privatpersoner og virksomheder bliver flittigere og flittigere til at gøre brug af søgemaskinerne, bliver det nemlig mere værdifuldt at være synlig i de organiske søgeresultater.

Mål og budget

Det helt overordnede mål ved at arbejde med søgemaskineoptimering er at opnå øget synlighed i søgeresultaterne. Man kan dog med fordel være mere specifik mht. både kortsigtede og langsigtede mål. Du kan for eksempel sætte ord på, hvor mange besøgende du forventer at få ind via søgemaskinerne. Et mål kan for eksempel være at løfte besøgstallet eller omsætningen med 20 % inden for xx måneder eller år.

Selvom man griber søgemaskineoptimering an på en hensigtsmæssig måde, så er det helt og aldeles umuligt at garantere resultater. Det er nemlig i sidste ende de enkelte søgemaskiner, som bestemmer, hvilke virksomheder der finder vej til side 1 i søgeresultaterne. Derfor kan man som udgangspunkt ikke forvente, at optimeringsarbejdet vil resultere i topplaceringer på samtlige ønskede keywords. Det er af denne grund en god idé at sætte nogle delmål, da det kan tage tid at erobre de eftertragtede placeringer på konkurrenceprægede søgeord.

Man kan ikke tale om mål uden også at komme ind på budget og økonomi. Det er nemlig alfa og omega, at der er en naturlig sammenhæng mellem mål og budget. Du skal derfor tænke over, hvor meget du er villig til at investere i søgemaskineoptimering. Vi kommer gerne med et kvalificeret bud på, hvor stor en investering der skal til for at nå det givne mål. Vi skriver kvalificeret bud, da man af gode grunde ikke kan komme med garantier.

Enkeltstående opgaver kontra komplet optimeringsarbejde

Skal vi komme med et bud på, hvad det koster dig at få hjælp til søgemaskineoptimering, har vi brug for at vide, om det drejer sig om komplet og løbende optimeringsarbejde, eller om du blot ønsker at få løst enkeltstående opgaver. Vi kan hjælpe med begge dele, hvorfor du ikke skal tøve med at kontakte os uanset opgavens omfang. Hvad angår enkeltstående SEO opgaver, så kan vi bl.a. være behjælpelige med følgende:

Kontakt os for at blive klogere på, hvad vi ellers kan hjælpe med. Prisen afhænger helt naturligt af, hvor meget af arbejdet du vil håndtere in-house, og hvor meget du vil overlade til vores dygtige team. Dette bør du gøre op med dig selv på forhånd.

Så hvad koster SEO?

Vi har af tidligere nævnte årsager ikke mulighed for at give dig et nøjagtigt svar på, hvad søgemaskineoptimering koster. Til gengæld sørger vi for at udarbejde et godt tilbud til dig, hvis du kontakter os og gør os klogere på dine behov, målsætninger og budget. Når vi beregner en pris, vil der selvfølgelig være tale om et uforpligtende tilbud, som du kan læse, overveje og stille spørgsmål til, inden du træffer en endegyldig beslutning.

SearchMore er hverken det billigste eller dyreste SEO bureau på det danske marked. Du kan ikke desto mindre stole trygt på, at vi strikker et konkurrencedygtigt tilbud sammen til dig. Skriv eller ring til os på tlf. 70 214 214 ved interesse.

Kim Jørgensen

Artiklen er skrevet af Kim Jørgensen, som er ejer og Head of SEO her hos SearchMore. Kim har mere end 10 års erfaring med Søgemaskineoptimering og WordPress.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top