For at opnå resultater gennem søgemaskineoptimering er det ikke tilstrækkeligt at udarbejde en lang række…
WordPress SEO-Guide
WordPress er det mest benyttede CMS i verden, og er i skrivende stund brugt af ca. 455 mio hjemmesider – et tal som hele tiden vokser. Der er mange grunde til at WordPress er så populært, men én af grundene (eller to), er det for det første er gratis og for det andet, så er det nok det mest SEO-venlige CMS på markedet.
Out of the box er der lidt SEO-fejl, som bør rettes og det er disse fejl denne WordPress SEO-Guide vil komme ind på, så du får en hjemmeside som sparker røv i Google og andre søgemaskiner.
HTTPS / SSL
Det første du bør gøre, når du har installeret WordPress, er at gøre din hjemmeside sikker med et SSL-certifikat, og dermed få Https og den grønne hængelås i browserens adresselinje. Ikke nok med at det er godt med en sikker hjemmeside, så har Google meldt officielt ud at det er en ranking faktor.
Det er forskelligt fra udbyder til udbyder, hvordan du får SSL på din hjemmeside, men er den hostet hos UnoEuro, har jeg skrevet en lille guide her.
Permalinks og Pæne URL´er
Som standard er alle WordPress-url´er lidt kedelige at se på. F.eks ville dette indlæg have adressen https://searchmore.dk/?p=417, hvis ikke jeg havde lavet den om. Under Indstillinger –> Permanente links kan du lave om på hvordan de skal se ud. Jeg vil anbefale at du vælger den indstilling, som hedder “Navn på indlæg”. På den måde kommer url´en automatisk til at hedde det samme som artiklen/siden hedder. I mit tilfælde bliver https://searchmore.dk/?p=417 lavet om til https://searchmore.dk/wordpress-seo-guide. Dermed kommer min søgesætning med i URL´en, hvilket er en ranking faktor.
Duplicate content
Jeg går ikke i dybden med hvad duplicate content er og hvad det betyder – det går jeg ud fra du allerede ved. Men duplicate content er, out of the box, et relativt stort problem i WordPress, da alle indlæg, kategorier, tags o.lign bliver vist flere steder på hjemmesiden, uden at have et Noindex-tag.
En af de bedste og nemmeste måder at løse denne udfordring, samt mange andre, er at installere pluginet “Yoast SEO“. Yoast SEO er nok det bedste SEO-plugin til WordPress, og det koster gratis. Man kan godt købe en premium version, men det kan ikke betale sig.
Med Yoast SEO, kan man vælge at WordPress automatisk sætter Noindex-tag på de forskellige arkiver. Jeg vil anbefale at du sætter noindex ved alle tags, forfatter-profiler, dato-arkiver, medie-arkiver og andre arkiver som dit theme understøtter.
På din blog-del bliver der som regel vist de 5-10 nyeste indlæg. De fleste themes viser hele indlægget, i stedet for et mindre uddrag med et “Læs mere”-link. Dette giver også duplicate content, da indlægget nu vises 2 steder på din hjemmeside. Så hvis dit theme ikke automatisk gør det, så skal du manuelt sætte et “Læs mere”-tag ind efter første afsnit af dit indlæg. Tagget/knappen finder du øverst i WYSIWYG-editoren, og er formet som 2 vandrette streger over hinanden, med 2 prikker imellem.
Hastighed
Hastighed er super vigtigt for både den besøgende og for Google. Ingen af dem kan li en langsom hjemmeside. Den besøgende forlader din hjemmeside, hvis den ikke loader indenfor 2-3 sekunder, og Google bliver ikke glad, da hastighed er en ranking faktor.
WordPress er et dynamisk system, som loader en hel masse forskellige elementer hver gang en side skal hentes. Dette tager tid, da browseren kun kan loade nogle få elementer af gangen. Men det er der heldigvis råd for.
Det første du skal gøre er at installere et caching-plugin. Jeg vil anbefale dig at vælge enten “Wp Super Cache”, “WP Fastest Cache”, “W3 Total Cache” eller betalings-pluginet “WP Rocket”. Med et af disse plugins kan du lave en masse forskellige ting, og jeg vil anbefale dig at lave en guide til det valgte plugin. Men det du bør fokusere på, er følgende:
- Få caching slået til
- Minificering af CSS- og JS-filer
- Sammenlægning af CSS- og JS-filer
- Lazy-load af medie-filer
Udover caching, skal man også optimere sine billeder. Sørg for ikke at uploade billeder, som er større end hjemmeside bruger. Hvis hjemmesiden bruger 1000 x 1000 pixels, som det største, så er der ingen grund til at uploade billeder der er større end det.
Komprimering af billederne er også en god idé. Komprimering gør at man forringer kvaliteten en anelse, men ikke nok til at det menneskelige øje kan se det – men nok til at de ikke fylder lige så meget og dermed loader hurtigere. Til dette formål kan jeg anbefale pluginet “Smush”, som gør alt arbejdet for dig. Det er super nemt at sætte op, og det er super effektivt.
Billeder
Billeder er en vigtig ting, når man præsentere noget indhold. Det hjælper læseren med bedre at forstå indholdet, og det gør det generelt bare mere lækkert med lidt billeder. Derudover har Google en tendens til at lade sider med billeder, ranke højere end sider uden billeder.
Når alt det er sagt, så er det vigtigt at lave SEO-optimering på sine billeder, så Google bedre forstår hvad billederne handler om. Så udover at optimere billederne størrelse og kvalitet, som nævnt under overskriften Hastighed, så skal du huske følgende:
- Billed-filens navn skal indeholde søgeord
- Du skal tilføje søgeord i billedets Alt-tag
Optimering af sider og indlæg
Om vi snakker statiske sider, blogindlæg eller kategori-sider, så er opbygningen den samme.
Når du skal skrive en tekst, skal du starte med at give den en overskrift. Her skal dit søgeord selvfølgelig indgå.
Derefter skal du skrive en super god tekst, som virkelig går i dybden med emnet. Førhen sagde man at en tekst minimum skulle være på 300 ord, men der er ikke noget fast antal. Jeg plejer at se hvor mange ord de 3-4 første søgeresultater, på det valgte søgeord, har og derefter tage et gennemsnit af det. Det tal svinger utrolig meget alt efter emne. Nogen emner er det nok at skrive 3-400 ord om, og andre emner skal man skrive 10-15.000 ord.
Når man skriver teksten skal dit søgeord selvfølgelig indgå, men lad vær med at overdrive – skriv så det giver mening. Derudover skal du huske at benytte synonymer og relaterede ord, da Google elsker den slags.
Det er vigtigt at dele teksten op i naturlige afsnit med overskrifter. Overskrifterne skal skrives i H2-tags, og hvis der bruges under-overskrifter, skal de skrives i H3-tags.
Når teksten er færdig og der er indsat nogen lækre og relevante billeder, skal du ha lavet et godt Meta Title-tag. Det er den overskrift som vises i Google. Her skal dit søgeord naturligvis være repræsenteret, og gerne som det første. Du skal benytte 50-60 tegn, for at få det mest optimale ud af den. Det skal siges at Title-tag er en af de vigtigste ranking faktorer hos Google, så gør dig umage her.
Til sidst skal du har lavet en god Meta Description, som er den tekst der står under overskriften i Google søgeresultater. Denne tekst må max være 160 tegn. Meta Description er IKKE en ranking faktor i sig selv, men hvis du skriver en god beskrivelse, er der flere besøgende som klikker sig ind på din side. Dette kaldes CTR (Clik Through Rate) – og en høj CTR er positivt i Googles øjne.
XML Sitemap
I Yoast SEO pluginet kan man slå XML Sitemap til. XML Sitemap er en fil med alle dine sider og indlæg, som automatisk bliver opdateret når du udgiver nye blogindlæg. Dit sitemap tilmelder du i Google Search Console, så Google automatisk får besked når du udgiver nye og spændende artikler.
Opsummering
Følger du overstående råd, er du godt stillet i forhold til mange af dine konkurrenter. Men når det er sagt, så kommer du nok ikke til at ranke nummer 1 uden andre tiltag – heriblandt linkbuilding. Ønsker du hjælp til SEO på din WordPress-hjemmeside eller tilbud på linkbuilding, så smid os en mail på kontakt@searchmore.dk eller giv os et kald på tlf. 70 214 214.
Kilde-henvisninger
https://www.whoishostingthis.com/compare/wordpress/stats/
https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/
https://da.wordpress.org/plugins/wp-smushit/
This Post Has 0 Comments