skip to Main Content
Styrk Dine Indgående Links Med Tier Linkbuilding

Styrk dine indgående links med Tier Linkbuilding

Tier Linkbuilding er en fornem disciplin inden for feltet søgemaskineoptimering og linkbuilding. Kort og godt er idéen med dette tiltag at styrke dine eksisterende links med henblik på at fremme din synlighed i søgemaskinerne. Hvad, hvordan og hvorfor du skal arbejde med Tier Linkbuilding, kan du læse mere om i denne guide.

Løft værdien af dine eksisterende links

Gennem tiden har du med al sandsynlighed bygget massevis af links til dit website. Disse links har, alt efter bl.a. domænestyrke og linkets placering på siden, allerede en vis værdi. Der er dog mulighed for at styrke disse links yderligere. Dette sker gennem lag-på-lag linkbuilding, hvor du bygger links til undersider, hvorfra der linkes ind til din webside. Jo flere indgående links den givne side har, desto mere linkværdi vil den kunne føre videre til din hjemmeside.

tier2-linkbuilding

Tier Linkbuilding er et nyttigt tiltag, uanset hvilken type links man har til ens hjemmeside. De fleste vælger dog at bygge links til dyre advertorials og andre købte links. Dette giver ofte god mening, da især større nyhedsmedier er tilbøjelige til at gemme solgte linkbuilding artikler langt væk. Hvilken effekt disse links kan have, skal vi nok komme yderligere ind på.

Hvilke links skal jeg bygge?

Tier Linkbuilding er ikke forbundet med den samme høje risiko som traditionel linkbuilding. Derfor er det meget udbredt at bygge links fra linkkataloger, splogs, debatindlæg m.v. Du løber ikke den store risiko, idet du i dette tilfælde ikke bygger links til dit eget website. Alligevel kan det give mening at tænke kvalitet og relevans.

Høj risiko eller ej, så bør du så vidt muligt forsøge at bygge links i en acceptabel kvalitetsende. Bygges der udelukkende links fra svage domæner, vil det være begrænset, hvor meget værdi man vil opnå. Dermed ikke sagt, at det er nødvendigt at bruge formuer på at købe tier links.

Herunder får du nogle gode tips til at få succes med Tier Linkbuilding:

  • Byg så vidt muligt links fra relevante sider
  • Variér dine ankertekster
  • Byg ikke kun links til én linkkilde (det vil virke unaturligt)

Ligesom det gør sig gældende for alm. linkbuilding, så spiller kvalitet, relevans og variation en stor rolle. Lige med Tier Linkbuilding kan man dog godt tillade sig at tage lidt flere chancer.

Derfor skal du arbejde med Tier Linkbuilding

Tier Linkbuilding er ganske rigtigt ikke den første disciplin, man kaster sig over, når man arbejder med en nyere hjemmeside. Først og fremmest skal hjemmesiden online med noget gennemarbejdet og søgemaskineoptimeret content. Derefter kan man begynde at bygge links, som man sidenhen kan styrke med tier links.

Mange linkbuildere sætter et stort flueben i deres bog, når de har bygget et nyt link. Arbejdet stopper dog ikke nødvendigvis der. Det er meget muligt, at der linkes fra en autoritær side, men linket kan godt styrkes yderligere gennem Tier Linkbuilding.

Du opnår følgende ved at arbejde med denne disciplin:

  1. Eksisterende indgående links bliver styrket og stiger i værdi

= mere linkjuice = mere synlighed og bedre rankings = øget omsætning

I sidste ende skal man bygge links til bl.a. advertorials for at øge trafikken og omsætningen. Det bør i hvert fald være det helt overordnede mål. Tier Linkbuilding såvel som andre former for linkbuilding kan dog ikke stå alene.

Sådan kommer du i gang

At arbejde med denne form for linkbuilding er ikke raketvidenskab. Alligevel er det langt fra alle strategier, der holder. Derfor vil vi gerne præsentere dig for, hvordan du kommer i gang. Med strategien på plads er det bare med at komme i gang:

  1. Start med at danne dig et overblik over dine svageste links (brug f.eks. Ahrefs)
  2. Udarbejd en liste over disse links (brug f.eks. Excel)
  3. Gå på jagt efter linkmuligheder (brug f.eks. fora, bogmærker, åbne blognetværk m.v.)
  4. Byg sidenhen links til dine tier links (lag på lag)
  5. Evaluér effekten og overvej din fremtidige strategi

Den sværeste del er som regel at finde relevante linkmuligheder. De fleste gode linkmuligheder bruger man typisk til alm. linkbuilding. Ahrefs og andre tools kan dog hjælpe dig med at søge inspiration fra andre sider – ikke mindst fra dine konkurrenter.

Brug for professionel hjælp?

SearchMore har adskillige års erfaring inden for linkbuilding, hvor også Tier Linkbuilding hører til blandt vores kompetencefelter. Vi kan hjælpe dig med at identificere dine svageste links, finde linkmuligheder og bygge links fra disse domæner samt at følge din hjemmesides udvikling. Kontakt os her for en uforpligtende dialog.

 

Kim Jørgensen

Artiklen er skrevet af Kim Jørgensen, som er ejer og Head of SEO her hos SearchMore. Kim har mere end 10 års erfaring med Søgemaskineoptimering og WordPress.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top