skip to Main Content
profillinks

Har profillinks nogen værdi?

Der findes 1000-vis af fora, hvor man helt gratis kan oprette en profil og skrive lidt om sig selv. I de fleste af disse profiler, er det muligt også at indsætte et links til sin hjemmeside. Og links kan vi jo godt li. Men har disse profillinks overhovedet nogen værdi? Sender de noget linkjuice videre til din hjemmeside? Og kan Google finde på at straffe din hjemmeside, hvis du benytter denne slags links i din linkbuilding-strategi? I denne artikel vil jeg komme ind på om profillinks er noget du skal bruge tid på, eller om de er værdiløse.

Ja, profillinks KAN give god værdi…

…men inden du begynder at bestille en masse profillinks via tjenester som f.eks Fiverr, så læs lige resten af artiklen.

For at få værdi ud af et profillink, kræver det at din profil får en masse interne links. Uden interne links har profilen ingen linkjuice at sende videre til din hjemmeside, hvilket gør det værdiløst.

Men hvordan skaffer man så interne links? Det er meget enkelt – du skal være aktiv på det forum hvor du har en profil. Det kræver tid og arbejde. Derfor anbefaler jeg altid at hvis man vil benytte sig af profillinks, så skal det være fora som er relevante for din hjemmeside, da det højst sandsynligt også er et emne du interessere dig for og ved noget om. Det gør det meget nemmere at være aktiv på et forum.

Hver gang du svare på et indlæg på et forum, linker dit profilnavn tilbage til din profil, hvilket giver en lille smule linkjuice.

Er profillinks tiden værd?

Både ja og nej.

I små nicher hvor konkurrencen er meget lille, kan denne slags links være en rigtig god idé. Jeg har set flere eksempler på hvordan nogle få profillinks har giver gode placeringer i Google.

Men befinder din hjemmeside i en branche med middel til hård konkurrence, så vil du nok ikke se den store effekt. Men ER du aktiv på et forum af interesse, så kan man lige så godt udnytte profillinket. Udover en lille smule linkjuice, hjælper det også med at lave lidt variation i din linkbuilding. Så jeg ville bestemt benytte mig af det, og gør det da også allerede.

 

Artiklen er skrevet af Kim Jørgensen, som er ejer og Head of SEO her hos SearchMore. Kim har mere end 14 års erfaring med Søgemaskineoptimering og WordPress.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top