skip to Main Content

Reputation Management

Slip af med dårlig omtale i Google

Online marketing er på mange områder en spændende verden. I denne verden vil man nemlig løbende støde på nye og hidtil ukendte begreber, strategier, målingsmetoder m.v. Et af de begreber du vil støde på før eller siden er reputation management. Denne gren inden for online marketing og branding er i hvert fald værd at stifte bekendtskab med.

Reputation management handler i bund og grund om at håndtere en virksomhed eller persons omdømme på internettet. Det overordnede mål er typisk at skjule dårlig omtale til fordel for god omtale. Med andre ord forsøger man gennem reputation management at afværge dårlig omtale, shitstorms m.v. Sådanne situationer kan koste dyrt for både store og små virksomheder, hvorfor mange finder det værdifuldt at bruge ressourcer, enten tid eller penge, på dette

Du kan opnå et væld af fordele ved at forstå, hvordan reputation management fungerer, og hvordan man arbejder med det på en professionel og langsigtet måde. Er tid en mangelvare hos dig, så kan vi hjælpe dig med at styrke dit digitale omdømme.

Kort og godt om reputation management

Reputation management forkortes typisk RM eller ORM (online reputation management og kan oversættes til omdømme håndtering. Begrebet er i sig selv ret sigende, da disciplinen netop handler om at håndtere et omdømme. Typisk er der fokus på en virksomheds omdømme, men der kan også være idé i at bruge ressourcer på at styrke en persons omdømme. Det kan for eksempel være relevant, hvis man står i spidsen for en virksomhed, er en kendt person eller af andre grunde ikke ønsker at have et dårligt ry ude i byen.

Reputation management har eksisteret i rigtig mange år, men er bestemt ikke blevet mindre udbredt med tiden. Tværtimod bliver der kun brugt flere og flere ressourcer på disciplinen. Det sker i takt med, at internettet bliver et mere og mere magtfuldt medie. I dag bruger langt de fleste mennesker internettet til at søge information om både enkeltpersoner og virksomheder, hvorfor det kan have fatale konsekvenser at blive omtalt negativt på en eller flere hjemmesider. Dukker der en masse dårlig omtale op, når potentielle kunder søger på dit brandnavn, så er det meget sandsynligt, at de vælger en anden virksomhed. Realiteten er nemlig den, at der generelt udvises stor tillid til søgemaskinerne og deres resultater.

Især inden for de seneste 10 år har både enkeltpersoner og virksomheder fået øjnene op for værdien af reputation management. Det er sket i en tid, hvor rigtig mange virksomheder er havnet i deciderede shitstorms. De største shitstorms har ført til virksomhedslukninger, hvorfor man bestemt ikke bør undervurdere, hvor stor skade dårlig omtale kan forårsage.

Har du brug for hjælp til Reputation Management? Kontakt os her eller ring på tlf. 70 214 214, så tager vi en uforpligtende snak om dine muligheder.

Sådan afværger man shitstorms

At afværge en shitstorm er tit og ofte lettere sagt end gjort. Uden den rette ekspertise og uden en egentlig strategi kan det nemlig være en stor udfordring at håndtere dårlig omtale. Shitstorm er faktisk så udbredt et begreb, at det har fundet vej til den danske ordbog. Definitionen af en shitstorm er som følger: situation hvor nogen eller noget bliver mødt med voldsom kritik

At blive mødt med voldsom kritik samt negative reaktioner og udtalelser kan gøre ondt på en virksomhed. Får den givne sag tilstrækkelig meget opmærksomhed og dækning, så kan det nemlig have fatale konsekvenser. Jensens Bøfhus, Danske Bank og Ilse Jacobsen er blot nogle af de virksomheder og brands, som har været ramt af skadende shitstorms de seneste år. Skal din virksomhed ikke ende i samme situation, så er det alfa og omega, at du gør dig nogle tanker om, hvordan du vil håndtere din virksomheds omdømme og fremtidig kritik.

Der findes desværre ikke en simpel opskrift på at afværge en shitstorm. Dog er der naturligvis nogle strategier, som fungerer bedre end andre. Nedenfor giver vi dig nogle tips til, hvordan du skal reagere, hvis din virksomhed eller du som enkeltperson bliver mødt af kritik online:

  1. Gør ikke noget forhastet – Først og fremmest er det vigtigt, at man ikke panikker og gør noget uhensigtsmæssigt, hvis der dumper en dårlig anmeldelse ind på Trustpilot e.l. Som hovedregel er det bedre at indlede en dialog i stedet for at gå den tavse vej, men det betyder ikke, at man skal reagere irrationelt ved at komme med en masse udtalelser, som i værste fald kan forværre den igangværende shitstorm.
  2. Reagér hurtigt og professionelt – Selvom man ikke bør gøre noget forhastet, så er det vigtigt, at man ikke gemmer sig og håber, at den dårlige omtale forsvinder af sig selv. Uanset hvor uretfærdig den dårlige omtale er, så er det vigtigt, at man forbliver professionel. Dette gælder, uanset om det drejer sig om én anmeldelse, eller om man er endt på forsiden af flere nationale medier.
  3. Søg professionel hjælp – Dette kunne sagtens have været fremhævet som det første tip. Det kan nemlig være en god idé at søge professionel hjælp, hvis man ikke har erfaring med at håndtere dårlig omtale og shitstorms. Håndterer man ikke situationen korrekt, risikerer man nemlig, at shitstormen udvikler sig uhensigtsmæssigt. Mangler du professionel hjælp til håndteringen, så kontakt os her.
reputation management

Skjul dårlig omtale – fremhæv den positive omtale

Man behøver – modsat mange menneskers opfattelse – ikke at have en masse journalistiske kontakter for at skjule dårlig omtale. Det kan nemlig håndteres på mange andre måder. Uanset om omtalen går på det ene eller andet, så vil det give mening at bruge ressourcer på reputation management, så man ikke tillader, at den dårlige omtale får negativ indflydelse på ens forretning. Med disciplinen er det ikke blot muligt at skjule dårlig omtale. Det er rent faktisk også muligt at øge troværdigheden og kundetilgangen ved at fremhæve positiv omtale. Vi kan selvfølgelig hjælpe dig, uanset om ønsket er at fremhæve god omtale og / eller at skjule dårlig omtale.

Internettet har en skræmmende god hukommelse. Derfor kan den negative anmeldelse, som fandt vej til internettet for 10 år siden stadig skade din virksomhed den dag i dag. Som udgangspunkt kan du nemlig ikke fjerne dårlige anmeldelser eller anden form for negativ omtale. Til gengæld har du mulighed for at begrænse synligheden af anmeldelser, nyhedsartikler m.v. Igen kræver det dog, at man ved, hvordan det skal gribes an.

Uanset hvor troværdig og velfungerende en forretning man forsøger at drive, så er man nødt til at affinde sig med, at man ikke kan gøre alle glade. De fleste virksomheder tilegner sig nogle uvenner i løbet af årene, som potentielt set kan gøre skade på virksomheden og dens brand. Langt de fleste situationer kan dog håndteres i opløbet, så en dårlig anmeldelse ikke udvikler sig til en shitstorm. Det bedste man kan gøre er at møde folk i øjenhøjde i stedet for at gå i forsvarsposition.

Har du brug for hjælp til Reputation Management? Kontakt os her eller ring på tlf. 70 214 214, så tager vi en uforpligtende snak om dine muligheder.

Derfor er reputation management guld værd

Reputation management er ikke blot endnu en opreklameret disciplin inden for online marketing og branding. Det er faktisk noget, som kan gøre en stor forskel for både store og små virksomheder samt enkeltpersoner.

Hvad angår reputation management, så er det vigtigt at forstå, at disciplinen ikke kun er tiltænkt virksomheder, som allerede er blevet ramt af dårlig omtale og evt. er havnet i en shitstorm. Det er i mindst lige så høj grad tilegnet virksomheder, som gerne vil forebygge shitstorms og dårlig omtale. Optimalt set burde alle virksomheder have en strategi for dette. Desværre får mange virksomheder først øjnene op for reputation management, når uheldet er ude. I denne situation er al håb ikke nødvendigvis ude, men man står under alle omstændigheder over for en stor udfordring, som man ikke nødvendigvis kan løse på egen hånd.

Reputation management er – eller kan i hvert fald ofte være – guld værd for virksomheder. Uden et godt omdømme kan man poste nok så mange penge i forskellige marketingstrategier og sælgere uden at komme nogen vegne. Både under og efter en shitstorm er det altafgørende, at man arbejder på at fjerne eller som minimum skjule den negative omtale. Med andre ord venter der dig et stort oprydningsarbejde, som du evt. skal lade fagmænd tage sig af.

De fleste virksomheder kan godt klare at få en dårlig anmeldelse eller fem, men udvikler det sig først til en decideret shitstorm, som får lov til at fylde i både medierne og dagligstuerne, så kan ens virksomheds eksistensgrundlag komme i fare. Dårlig omtale kan nemlig føre til, at man mister den uundværlige opbakning fra kunder, samarbejdspartnere, leverandører og / eller medarbejdere. Dette ønsker ingen virksomheder, hvorfor motivationen til at arbejde med reputation management bør være stor.

Det kan være mere end svært at gøre dårlig omtale op i kroner og ører. Realiteten er dog den, at bare én dårlig anmeldelse i princippet kan være nok til, at mange potentielle kunder søger langt uden om din virksomhed. Dette kan du for eksempel risikere, hvis søgeresultaterne bugner af dårlige anmeldelser, når der søges på dit brandnavn. At investere i reputation management vil derfor i mange tilfælde give mening. Pengene er givet godt ud, hvis man gennem målrettet arbejde kan forhindre shitstorms og andre krisesituationer.

Skjul dårlig omtale gennem søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering kan ikke kun bruges til at skabe organisk trafik og derigennem omsætning. Det kan rent faktisk også bruges til at skjule dårlig omtale. Desværre forholder det sig ikke sådan, at man kan betale hverken Google eller nogle af de andre søgemaskiner for at fjerne uønskede søgeresultater. Derfor er det ikke den vej, vi vil anbefale dig at gå i din jagt efter at skabe et godt online omdømme.

Søgemaskineoptimering (SEO) har utallige gange vist sig at være et glimrende middel mod dårlig omtale og reelle shitstorms. Gennem målrettet optimering er det nemlig muligt at skjule uønskede blogs, fora og andre medier ved at presse dem længere ned i søgeresultaterne. Et mål kan for eksempel lyde på at få alle negative søgeresultater væk fra side 1 på ens brandnavn. Det kan være svært, men er bestemt ikke umuligt.

Hos SearchMore er vi specialister i søgemaskineoptimering, hvorfor vi kan hjælpe dig med at fremhæve ønskede søgeresultater og skjule andre. Kontakt os endelig for at høre mere. Vi kan med sikkerhed lægge en værdifuld strategi på vegne af din virksomhed.

Hvem skal bruge krudt på reputation management?

Alle – er det korte svar.

Spørger du os, så bør enhver virksomhed, uanset størrelse, branche og ambitioner gøre sig nogle overvejelser omkring dette. Tager man ikke sit omdømme og evt. kritik seriøst, så kan man nemlig være uheldig at blive omdrejningspunktet for landets næste store shitstorm. Nogen vil måske mene, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, men det er ikke nødvendigvis sandt. Dårlig omtale i større format kan nemlig køre de fleste virksomheder i sænk. Ønsker du derfor at drive en sund forretning i mange år endnu, bør du ikke gå på kompromis med virksomhedens omdømme. Et godt brand er uvurderligt.

Man behøves ikke at lægge en større formue for at opnå effekt af reputation management. I princippet vil man kunne varetage hele eller dele af arbejdet selv for derved at holde udgifterne nede. Dog kan det være svært at undvære professionel hjælp, hvis sagen er mere alvorlig end blot en mindre positiv anmeldelse. Tænker man på, hvor mange kunder og dermed hvor stor en omsætning man kan miste i forbindelse med en shitstorm, så vil investeringen i reputation management måske alligevel ikke være så skræmmende.

Det er ingen hemmelighed, at langt de fleste shitstorms har kredset om større virksomheder. Det betyder dog ikke, at mindre virksomheder og enkeltpersoner ikke kan blive ramt. I bund og grund er ingen fredet, hvorfor man bør tænke sig om en ekstra gang, inden man dropper idéen om at bruge tid og penge på reputation management.

Har du brug for hjælp?

Hos SearchMore arbejder vi ikke kun med linkbuilding, hastighedsoptimering, søgeordsanalyser m.v. Vi beskæftiger os også med reputation management, som vi udfører for både større og mindre virksomheder inden for alle tænkelige brancher. Den viden og ekspertise vi har tilegnet os gennem en årrække, vil vi meget gerne dele med dig.

Uanset om du har brug for hjælp til at forebygge shitstorms, håndtere en igangværende shitstorm eller blot har brug for en skudsikker strategi til at sikre et fortsat positivt omdømme på nettet, så byder vi gerne ind. Vi kan ikke forhindre, at utilfredse kunder vil skrive dårligt om din virksomhed, men vi kan gøre en målrettet indsats for at forhindre, at disse anmeldelser og øvrig omtale får mere opmærksomhed end højst nødvendigt.

Har du brug for hjælp til Reputation Management? Kontakt os her eller ring på tlf. 70 214 214, så tager vi en uforpligtende snak om dine muligheder.

Back To Top